תקצירים:

"בוחרים אקו-ספירה", על תהליך גיבוש הרעיון להקמת מתקן חינוכי חדש בנושא אקולוגיה
בגן המדע ע"ש קלור, מכון ויצמן למדע, רחובות

ד"ר רוני אשכנזי, ד"ר נטע מעוז וד"ר משה רשפון
גן המדע ע"ש קלור, מכון ויצמן למדע, רחובות
Roni.ashkenazi@weizmann.ac.i

התהליך הקודם להקמת מתקן ה"מייצג" מדע בדרך חווייתית ובאופן הממחיש רעיון מדעי מסוים כמקובל במרכזי מדע (science centers) היום, כרוך בתהליך מסובך של ויתורים ובחירות.
בהרצאה זו נספר על תהליך "הבחירות" אותו עברנו במהלך גיבוש הקונספט לאקו-ספירה, מתקן ה"מייצג" נושאים באקולוגיה, ולבסוף נפרט את הדילמות הקשורות בתכנון המתקן עצמו.
כ 4 שנים לאחר פתיחת גן המדע המחודש במכון ויצמן ב1998, החל לעלות ולהתגבש הרעיון לנסות ולהקים מתקן העוסק בהמחשה/ייצוג של נושאים בביולוגיה ואו באקולוגיה. הדבר נובע מכך שתחום הביולוגיה מהווה תחום מחקר דומיננטי במכון ויצמן ואנו שואפים לנסות ולייצג (אפילו במעט) את המוסד בתוכו אנו יושבים.
רוב מתקני הגן עוסקים בהמחשה של תופעות פיסיקליות בהן אנו נתקלים בחיי היומיום. רוב המתקנים מופעלים ע"י איברים שונים בגופינו וגם לעיתים "מפעילים" אותו בתגובה. המתקנים (כ 80 במספר) הם מתקני חוץ, גדולים, ודי עמידים בפגעי הטבע (והמבקר...).
חשוב לציין שחלק מהמתקנים מופעלים ע"י אנרגיית שמש, רוח וכד'.

בחינה מקרוב של רוב מרכזי המדע בארץ ובעולם מגלה שרובם מציגים תופעות פיסיקליות, מעטים יותר מציגים כימיה (יותר בתערוכות שונות) או מתמטיקה, אך נושא הביולוגיה ומדעי הסביבה כמעט ואינו מטופל. ברוב מוזיאוני הטבע הקיימים מרבית המוצגים אינם חיים והגישה היא יותר של הסברים ומוצגים חזותיים.

הדבר אינו מקרי – קשה לייצג ביולוגיה במוזיאון מדע! הן מבחינת צורת הצגת התכנים (מבחינת סקאלות הזמן והגודל שלהם) והן מבחינת מורכבותם של התהליכים, בנוסף לכך קיימת בעיה חריפה של התחזוקה השוטפת של חומר חי.
מסיבות אלו ונוספות ולמרות השאיפה הגדולה שלנו לייצג תהליכים הנחקרים במעבדות הביולוגיה במכון ויצמן, הוחלט כשלב ראשון לגעת בנושאים הקשורים למדעי הסביבה/אקולוגיה.


עם זאת הבחירה בנושא האקולוגיה לא היוותה פשרה עבורנו. תחום האקולוגיה תופס מקום עולה בחשיבותו בשנים האחרונות הן בהקשר של הפרט והן בהקשר הגלובלי. לימודי אקולוגיה הם בעלי חשיבות חינוכית רבה הן עקב השפעות האדם ושייכותו למערכת הגלובלית, והן עקב נגיעתם בתחומי מדע שונים.

מספר עקרונות עמדו לנגד ענינו במהלך תהליך הפיתוח:

לא לוותר על גישת ה " "hands onלפי רוח מתקני גן המדע.
לא לוותר על הרעיון של מתקן בעל מבנה ייחודי וידידותי לסביבה.
לא לוותר על מספר ניסויים ב"לחיצת כפתור" (ניסויים בהם האפקט/התוצאה נראים באופן דרמטי בזמן קצר).
לא לוותר על הצגת (אפילו מעט) מהנעשה במכון ויצמן במחקר הנוגע לענייני סביבה.
ו ... הגישה לא באה מכיוון של "הטפה" אלא באה ללמד ולהמחיש את התהליכים ואת יחסי הגומלין שבין מערכות אקולוגיות שונות.
הקו המנחה מבחינת התוכן היה חיזוק התפיסה בה האדם הוא חלק מכלל המערכת וביכולתו להשפיע עליה (לחיוב או לשלילה).
מפאת המורכבות של נושא האקולוגיה היינו חייבים לערוך תהליך משמעותי של "ניפוי" מחד וריכוז של התכנים אותם נציג באקוספירה מאידך.
בחרנו באלמנטים הבסיסיים בטבע, הקשורים לחיי אדם – מים, קרקע, אוויר, אור השמש וצמחים (פוטוסינתיזה). סביב אלו מתרחשת הפעילות, ההמחשות והניסויים. הנכנס לאקו-ספירה חש מיד בגירוי של מספר חושים – שקשוק המים העוברים מבריכה לבריכה, לחות האוויר ותנאי טמפרטורה שמורים, השונים (בד"כ) מן החוץ. הסביבה היא ירוקה ומשרה אוירה טובה והמבקר יכול גם "להציץ" על המתרחש בחוץ ולערוך השוואות.
הפתרון לגישת ה"hands on" היה על ידי עבודה בקבוצות קטנות סביב תחנות עבודה (6 במספר) עם הנחייה כמעט צמודה, כל תחנת עבודה מציעה מספר ניסויים ברמות עומק וזמן משתנה ומתרכזת בעיקר בנושא מסוים (בהרצאה תינתן דוגמא מורחבת לעבודה באחת התחנות).

המבנה הוא כיפה גיאודסית שקופה בגודל של שני שליש הכדור בקירוב, השקיפות מאפשרת לאור השמש הטבעי לחדור פנימה ולספק מקור אנרגיה טבעי לתהליכים המתחוללים בתוכה.

מבחינה הנדסית המבנה ייחודי ומאחוריו תיאוריה שלמה המתבססת על תחומי מדע שונים (מתמטיקה, פיסיקה, כימיה ואדריכלות). מהבחינה האסטטית הוא יפהפה ומושך מאוד את עין המבקרים בגן.

2 תחנות עבודה באקו-ספירה עוסקות בתחומים הנחקרים במכון, בהקמתן נתמכנו ונעזרנו במדעני המחלקה לחקר הסביבה והאנרגיה שבמכון ויצמן.
האקו-ספירה נפתחה לקהל ולתלמידים בתחילת שנה זו, בשלב זה התוכניות החינוכיות באקו-ספירה מתרכזות בתלמידי חט"ב והחטיבה העליונה, כאשר בשלב מאוחר יותר תהיה גם הרחבה לתלמידים צעירים יותר.

הכותבים הם: רכזת חינוך והדרכה, רכזת המדע ומנהל גן המדע ע"ש קלור, מכון ויצמן למדע, רחובות.

www.weizmann.ac.il/garden


נספח: מבחר תמונות מייצגות אקו-ספירה



(משושים (בלבן
(ומחומשים (בשחור
על גבי כדור רגל
האקו-ספירה שבגן המדע
הכיפה הגיאודסית בתערוכת "אקספו 67"
   
האקו-ספירה בנויה ממשטחי זכוכית של משושים ומחומשים משוכללים כמו בכדור רגל, להבדיל ממבנה כדור הרגל המצולעים מחולקים למשולשים
   
   
המוצג: "כל המים שבעולם" , עליו יורחב עוד בהרצאה
   
עובדים בעמדה של מה בין מים ליבשה

בחזרה לראש הדף