תקצירים:

ייצוגים חזותיים כמשקפים חשיבה מדעית
ד"ר רחל מינץ
המרכז לטכנולוגיה חינוכית – מטח
המרכז לחינוך מדעי טכנולוגי, אוניברסיטת תל-אביב

ייצוג העולם על ידי האדם בתקופות השונות, הושפע מתפישות פילוסופיות מדעיות רווחות, מהאמצעים הטכנולוגיים שבעזרתם נחקר העולם וכן מהתפתחות האמצעים לייצוג הידע. בחינת ייצוגים חזותיים שנאספו במשך מאות בשנים, עשוייה להציג דרכי חשיבה מדעית שהתפתחו מהעת העתיקה ועד היום. מייצוגים חזותיים אנו למדים כיצד האדם צפה ופרש תופעות, אילו שיטות המציא למיון אובייקטים, כיצד הבין קשרי סיבה ותוצאה, כיצד חקר וכצד בנה תפישת עולם מכלילה וייצגה במודל. בהרצאה תוצג הצעה לתערוכה שמטרתה להציג אוסף של תמונות ודגמים המשקפים היבטים בחשיבה מדעית כפי שבטאו נטורליסטים אנשי טבע, מדענים וחוקרים במשך מאות בשנים. התערוכה תציג אוסף של אובייקטים חזותיים מהעת העתיקה, מתקופת התהוות המדע הקלאסי החל מהמאה ה - 16 ועד סוף המאה ה-19 וכן ייצוגים מתקופת המדע המודרני – החל מהמאה 20 ועד ימנו.
התערוכה עוסקת בחמישה נושאים המציגים אופנים שונים של מתודה וחשיבה מדעית: תצפית, מיון, ניסוי וחקר, פרוש ומתן הסבר לתופעות ושיא החשיבה המדעית מידול והכללה. לכל מן הנושאים יוצגו איורים, תרשימים, ציורים ודגמים שיצרו אנשי מדע בתקופות השונות.

הנושא הראשון עוסק בייצוגים המייצגים תהליכים של תיאור ותצפית - ייצוגים כפי שנתפשים ע"י החושים מייצגים את הצורה הפשוטה והקדומה ביותר של החשיבה מדעית, החל מציורים פשוטים של זואולוגים ובוטנאים ועד תצפיות ורישומן הנעשות כיום בעזרת מכשור ממוחשב מתקדם בימנו.

הנושא השני עוסק ב ייצוגים המשקפים פעולות של מיון מדעי – פעולת המיון מטרתה למצוא סדר בטבע. עצם חדש המתגלה בעולמנו חייב להיות מקודד וממוין כדי שניתן יהיה להשוות אליו עצמים אחרים. מיון עשוי לגלות התפתחות, אחידות או שוני בטבע. בתערוכה יוצגו תמונות, תרשימים ופריטים הבאים לתאר שיטות ודרכים למיון אובייקטים ותופעות בטבע.

הנושא השלישי עוסק בייצוגים המשקפים פרשנות והסברים לתהליכים נצפים – השאלות "מדוע" ו"איך" הנן הבסיס לחשיבה המדעית. בחלק זה יוצגו פריטים ויזואליים המנסים לפרש תופעות. בהקשר זה תוצגנה תופעות בטבע המוסברות בעזרת הסקה אינדוקטיבית.

הנושא הרביעי עוסק בייצוגים המתארים ניסויים מדעיים – ניסוי מביע את השאיפה של החוקר למצוא קשרי סיבה ותוצאה על מנת לאשר או להפריך השערה. ניסוי מדעי כאמצעי להבנת העולם החל להופיע רק במאה ה-17 והיום מאפיין את כל הדיספלינות במדע.
בחלק זה של התערוכה יוצגו תמונות ואיורים המתעדים את הניסויים הראשונים שבוצעו החל מהמאה ה-17.
הנושא החמישי כולל ייצוגים המתארים מודלים, תיאוריות או הכללות - המודל הנו ייצוג של הבנת המציאות במילים, בתרשים, בדגם, במשוואה מתמטית, או במבנה פיסי. יצירת מודלים ודגמים אודות היקום אפיינו את החשיבה המדעית עוד בתקופת המדע העתיק. בחלק זה יוצגו מודלים שרווחו ויוצגו בתרשימים פשוטים בעת העתיקה, בצד מודלים ממוחשבים מתקדמים המייצגים תיאוריות עכשוויות.

 

בחזרה לראש הדף