תקצירים:

ספרי ז'ול ורן וספרות יפה אחרת כמקור להוראת הגיאוגרפיה
חנה סיון
hannah@boker.org.il
התיכון לחינוך סביבתי והמרכז הבינתחומי "נגב" מדרשת שדה בוקר

בספר "הנסיך הקטן" מזמין הגיאוגרף, שהוא "איש חשוב מכדי לשוטט", את החוקרים – הם אלה שראו דברים במקומות שונים בעולם. הגיאוגרף "שואל אותם שאלות ורושם את זיכרונותיהם". אחרי שהוא בודק את ההגינות של החוקרים ומוודא שהם אינם שיכורים ("כי השיכורים רואים כפול ואז יציין הגיאוגרף שני הרים במקום שיש רק הר אחד") הוא רושם את המפות וכותב את ספרי הגיאוגרפיה.

ספרי קריאה וסרטים הם מקור ללימוד גיאוגרפיה. הם כתובים בשפה עשירה, מותאמים לקהל יעד בקבוצות גיל שונות, מתארים חוויות בדרך ציורית ומעניינת ויכולים ליצור קשרים הדוקים ובלתי אמצעיים בין הגיאוגרפיה ובין לומדי גיאוגרפיה. נציין ספרים אחרים: "מסע הפלאים של נילס הולגרסון בחברת אווזי הבר" שכתבה סלמה לגרלף כספר ללימוד הגיאוגרפיה של שודיה; לספריו של מאיר שלו "רומן רוסי", פונטנלה", "בביתו במדבר" המביאים רומאן יחד עם תאור היסטורי המתרחש הקשורים בקשר עמוק ואמיץ לאיזור בו הם מתרחשים; "הקפות ביער" ו"הילד של פילה" שכתבה הסופרת האפריקאנרית דלין מתייה ומתארים את מסכת החיים ביער ובשולי היער בדרום אפריקה ואת סדרת הספרים המקסימים שכתבה אנט לנגן וציירה קונסטנצה דרופ על מסעותיו של הארנב פליקס, סביב העולם, מפגשיו עם ילדים וההפתעות שהוא מביא לקוראיו. נזכיר גם שני סרטים המביאים לנו סוגיות גיאוגרפיות באמצעות השחקנים והמסך: "סוף העולם שמאלה" העוסק בעליות לארץ ובחיים בעיירות הפיתוח, ואת "היום שאחרי מחר" המתמודד עם הסוגייה של התקררות כדור הארץ בעקבות פעילות. אין ספק שבהכוונה נכונה יקבלו הקוראים והצופים שיעורים בלתי אמצעיים בגיאוגרפיה. אני גם מניחה שהם גם יפנימו את הנושאים טוב יותר והמודעות שלהם לנושאים גיאוגרפיים שונים תגדל והם יכירו בספרות היפה ובסרטים כמקור למידע גיאוגרפי, על כל המגבלות של מקורות מידע אלה.

שנת המאה למותו של הסופר ז'ול ורן מזמנת לנו מפגש מחודש עם יצירותיו. ז'ול ורן כתב למעלה מ- 70 ספרים המזמינים את הקוראים לטיולים בחברת הסופר, למרות שהוא עצמו טייל רק בחלק קטן מאוד מן המקומות עליהם הוא כתב. ספריו תורגמו לעשרות שפות והיו בסיס לאין סוף סרטים, מ"סביב העולם בשמונים יום" ועד ל"קפטן נמו". הספרים והסרטים מביאים בפני הקוראים והצופים את סיפורי ההרפתקאות ואת העולמות שהיו רחוקים ודמיוניים ועכשיו הם ממשיים וקרובים. ספרים אלה היו מקור השראה לחוקרים ולנוסעים מפורסמים כמו האדמירל ריצ'ארד בירד שחקר את אנטארקטיקה, יורי גגארין הקוסמונאוט הראשון, ניל ארמסטרונג – שצעד ראשון על הירח ואחרים.

אני מציעה להחזיר את הספרים של ז'ול ורן למוקד התעניינות ולעשות בהם שימוש בשיעורי גיאוגרפיה ובנסיבות אחרות. בהרצאה אדגים כיצד אפשר ללמוד מהספרים על זמן ומרחב ולבדוק את נכונותן של עובדות גיאוגרפיות המופיעות בספרים; איך אפשר להכין מפות של מסעות ושל הרפתקאות; נשתמש בספרים כדי לבחון את התפתחותם של אמצעי התחבורה וכדי להשוות את הטכנולוגיות שהיו קיימות לפני 100 שנים עם אלה הקיימות כיום. הדוגמאות יתייחסו לספרים "סביב העולם בשמונים יום", "ילדי רב החובל גרנט", "רובור כובש השחקים" ולאחרים.

"על מדע ודמיון" – יום עיון בעקבות היצירה של ז'ול ורן http://www.boker.org.il/jv.htm

 

בחזרה לראש הדף