תקצירים:

הפעילות המו"לית של ז'ול וורן ופייר ז'ול הצל
ד"ר עוזי אלידע- אוניברסיטת חיפה, החוגים להיסטוריה כללית/תקשורת
ouzi@com.haifa.ac.il

מטרת ההרצאה לבחון את פעילות המו"לית של ז'ול וורן בשיתוף פעולה עם פייר ז'ול הצל ( Hetzel ) ליצירת שוק של ספרות מדע פופולארי לבני הנוער בצרפת.
השניים נפגשו לראשונה ב-1862. בעקבות מפגש זה נוצר ביניהם שיתוף פעולה פורה שארך 24 שנים (עד מותו של הצל ב-1886), שיתוף פעולה אותו המשיך ז'ול וורן עם בנו של הצל עד יומו האחרון.
אנו נבחן בהרצאה את האסטרטגיות והטקטיות המו"ליות של וורן והצל כדי להגיע לקהל יעד חדש יחסית – בני הנוער, זאת באמצעות ז'אנר ספרי חדש, ספרות המדע הפופולארי.
ז'ול וורן ופייר ז'ול הצל אחראים למעשה להקמת שוק מו"לי חדש המתמחה בקהל יעד של בני נוער. לצידו של לואי השט ( Hachette ) שהתמחה בהוצאה לאור של רומאנים לבני הנוער, הקימו וורן והצל תעשיית מול"ת שהתמחתה בפופולריזציה של המדע והטכנולוגיה בקרב אותו קהל יעד. כמו הוצאת השט, פעלה הוצאת הספרים של הצל להפיץ בקרב הנוער הצרפתי אידיאולוגיה השעונה על עקרונות המודרניזם, הקדמה, החילון ומרכזיות מדינת הלאום.
אנו נציג וננתח את השימושים השונים שעשו וורן והצל במספר אסטרטגיות מו"ליות כדי להפוך את סקטור ספרי המדע הפופולארי לבני הנוער לתחום של תקשורת המון המופץ במיליוני עותקים והמגיע לבני נוער בצרפת ואח"כ בעולם כולו.
האסטרטגיה הראשונה שתיבדק היא זו של שימוש בפרסום פריודי, ככלי ראשוני להפצה. אנו נראה כיצד עשו וורן והצל שימוש בכתב העת שיסד הצל ב-1864 "המגזין המצויר לחינוך ולבידור" (Magasin illustré d’éducation et de récréation. ), ובטכניקת הרומאן בהמשכים, הרומאן פוייטון, (feuilleton ), ככלי מרכזי לקידום מכירות ספריו של וורן. אנו נראה כיצד יוצר המו"ל באמצעות טכניקת הרומאן בהמשכים (אופן חיתוך וחלוקת הפרקים, מבנה דרמטי) תגובה של מתח וציפייה דרוכה אצל ציבור הקוראים. במקביל נבחן את השימוש שעשו השניים בטכנולוגיה החדשה של הליטוגרפיה כדי להפוך את הפרסום הפריודי לפרסום מצויר המעצים מחד את האפקט הדרמטי של הטכסט ומאידך ממחיש ומסביר לקורא הצעיר מידע בעל אופי מדעי ודידאקטי.
בהמשך נבחן את האסטרטגיות בהם עשו וורן והצל שימוש כדי להפוך את הטכסט מפרסום סידרתי,
בהמשכים לפרסום ספרי. כיצד הועבר הטכסט מפורמט העיתון לפורמאט הספר וכיצד השתמש המו"ל בפורמטי ספר שונים הנמכרים במחירים שונים כדי להגיע לקהל רחב ככל האפשר. אנו נבחן גם את מדיניות ההדפסה מחדש של ספרים על יד המו"ל והוצאת ספרי וורן בצורת סדרות.
אנו נבחן בהרצאה זו גם את השימוש באסטרטגיית הפצה חדשה לחלוטין, זו של "הקרטונז" המצייר.
הכוונה לכריכות קרטון שיוצרו במגוון צבעים עזים ועליהם הודפסו אילוסטרציות – ליטוגרפיות בעלות אופי דרמטי שנועדו לפתות את קהל העוברים ושבים לקנות את הספרים המוצגים בחלונות הראווה ובדוכנים
כמכלול ננסה להראות כיצד הצליחו וורן והצל באמצעות אסטרטגיות וטכניקות הפצה אילו להפוך את תחום המדע והטכנולוגיה מנושא משמים ומנוכר לנושא מרתק ומרגש שהצליח להלהיב מיליוני בני נוער בצרפת ובעולם כולו ותרם בעקיפין לעיצובה של חברה מערבית חילונית ומודרנית.

 

בחזרה לראש הדף